Jumaat, 28 Januari 2011

ENEK APOI DIRAJA SABAH.



Bahan-bahan arkeologi membuktikan bahawa sejarah penduduk dan penempatan awal di semananjung  tanah  Sabah boleh dijejaki sejak  Zaman Paleolitik iaitu Zaman  batu  awal kira-kira 35,000 tahun dahulu yang  tinggal di gua-gua dipercayai penduduk terawal di tanah sabah telah dijumpai di Tingkayu , diikuti dengan Zaman Mesolitik iaitu Zaman batu tengah kira-kira 11,000 tahun dahulu, penempatan-penempatan manusia zaman Mesolitik juga dikenali sebagai orang Hoabinh yang ditemui Gua Madai didaerah Lahad Datu kunak, Gua tengkorak didaerah Semporna dan  Gua Gomantong didaerah Sandakan .Seterusnya  Zaman Neolitik iaitu Zaman Batu Baru kira-kira 5,000 tahun dahulu dan Zaman Logam(Gangsa,Besi) kira-kira 2500 tahun dahulu.
 Maka lahirlah seorang Ketua Suku Kaum  orang  Idahan@Sungai, juga merupakan seorang pahlawan yang gagah perkasa, ditakuti setiap lawannya, mempunyai kekuasaan taklukan jajahan yang sangat besar bermula dari Sungai Kinabatangan sehinggalah ke perairan Pulau tempurung di Daerah semporna, Beliau bernama “ ENEK RAJO APOI” maksud dalam bahasa melayu “NENEK RAJA API”. Merupakan suku kaum asli dari keturunan nenek moyang Mesolitik kira-kira 11,000 tahun dahulu.
Enek Apoi mempunyai seorang isteri yang bernama Liun Gayoh dan menurut cerita orang tua-tua lama, Baginda mempunyai tiga orang adik perempuan yang tinggal berasingan iaitu di Sungai Segama, Sungai tungku dan juga Sungai Sapagayo(Sapagaya). Baginda tidak bersambung..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan